VALİLİK GENEL EMRİ
2023/01
5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu, 10.07.2018 tarihli Tarım ve Orman Bakanlığı Görev ve Teşkilatı Hakkında 1 Nolu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (410.madde), 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, 30.11.2011 tarihli ve 28128 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ''Arıcılık Yönetmeliği'' ve 22.03.2012 tarih ve 28241 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ''Arıcılık Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'' gereğince, 2023 yılında Bayburt sınırları dahilinde konaklayacak il dışından gelen gezginci arıcılar, sabit arıcılar, muhtarlıklar ve diğer görevlilerin uyması gereken esaslar ve emirler bu genel emrin konusunu oluşturmaktadır.
A-TANIMLAR;
- Sabit arıcı: Kolonilerini tüm yıl boyunca Hayvan Bilgi Sistemi'nde İşletme Tanımlama Numarası ile kayıtlı olduğu yerde bulunduran arıcıyı,
- Gezginci arıcı: Bitkilerdeki farklı çiçeklenme döneminden üst düzeyde faydalanmak ve kış koşullarından arılarını korumak maksadıyla kolonilerinin yerini değiştiren arıcıyı,
- Konaklama kapasitesi: Bir bölgede flora ve ekolojik şartlar dikkate alınarak, mevcut kolonilerin verimini düşürmeden, birim alanda bulundurulabilecek arılı kovan sayısını,
- Arı Konaklama Belgesi (AKB): Arıcının kayıtlı olduğu il/ilçe dışında konaklama için aldığı belgeyi ifade eder.
- Arıcılık Kayıt Sistemi (AKS): Etiketlenmiş kovanlara ait bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı, izlendiği, raporlandığı Bakanlık kayıt sistemini ifade eder.
B- ESASLAR;
- Valilik Genel Emri, Bayburt ili sınırları içerisinde geçerlidir. Bu Genel Emir kapsamında verilen arı konaklama izinleri gezginci arıcıların il dışından gelişlerinde aldıkları veteriner sağlık raporu ile geri dönüşte verilen veteriner sağlık raporu arasındaki tarihleri kapsamaktadır.
- Bu Genel Emir kapsamında verilen arı konaklama izni sadece gezginci arıcılıkla ilgili olup, ilgili kurumlardan gerekli izinler alınmadan yapılacak faaliyetler (avcılık, yapı vb.) için yasal bir dayanak ve hak teşkil etmez. Gezginci arıcılık yanında bu faaliyetleri yürütmek isteyen arıcılar, ilgili mevzuat kapsamında ilgili kurumlardan izin almak zorundadır.
- Arı Konaklama Belgesi (AKB) Alabilme Kriterleri;
- Gezginci arıcıların yerleştirilmelerinde İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri yetkilidir.
- Arılarını il dışından ilimize getiren, il/ilçe sınırları içerisinde arılı kovanların yerini değiştiren, kayıtlı olduğu adrese ve/veya kendi arazisine dönen arıcı hareketlerinin kontrolü ve takibi için İl/İlçe Müdürlüklerinden Arı Konaklama Belgesi almaları gerekir.
- Arı Konaklama Belgesi işlemlerini arıcı adına üçüncü şahıslar takip edebilir. Resmi görevliler tarafından arıcılar birliği kimliği talep edilmesi durumunda birliğe kayıtlı olduğunu belgelemek için arıcı kimlik kartını bulundurmak zorundadır.
- Arıcıların konaklayacağı yer için; İl/İlçe Müdürlüğüne bildirerek izin alan gezginci arıcı, çıkış yapacağı ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gideceği adresi sözlü ya da yazılı beyan eder. Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporunu alır ve arılarını sevk eder. Rapordaki sevk adresi ile konaklayacağı adres aynı olmalıdır. Beş (5) gün içerisinde konakladığı ilin İl/İlçe Müdürlüğüne, veteriner sağlık raporu ile başvurarak Arı Konaklama Belgesi (AKB)'ni alır.
- HBS (Hayvan Bilgi Sistemi)'ne kayıtsız arıcılara "Arı Konaklama Belgesi'' verilmez. AKB'si olmayan arıcıya Veteriner Sağlık Raporu düzenlenmez. Gezginci arıcılar işletmedeki arı varlığını güncelleme işlemini, Veteriner Sağlık Raporunu almadan önce çıkış yapacağı ilin İl/İlçe Müdürlüğünde yaptırmak zorundadır.
- İl/İlçe Müdürlüğüne konaklama başvurusunda bulunup izin alınmış bölgede konaklayacak olan sabit ve gezginci arıcıların, konaklayacağı yer gerçek kişiye ait ise şahısla, köy tüzel kişiliği sorumluluğunda arazi ise köy muhtarlığıyla, diğer tüzel kişiliklere ait arazi ise yetkililerle, Devlet ormanlarında konaklayacak arıcılar da ilgili Orman İşletmesi ile anlaşma yaptıktan sonra Arı Konaklama Belgesi (AKB) düzenlenir. Gezginci arıcı, kendi mülkiyeti olsa dahi bu Genel Emre uymak ve Arı Konaklama Belgesi almak zorundadır. Arıcı, gerçek kişiye ait arazi kiralaması durumunda, arazi malik ve/veya hissedarlarından muvafakat aldığını gösterir belgeyi,ibraz edemez ise bu durumda arazinin hissedarı / mirasçısı tarafından verilecek tek taraflı taahhütnameyi ibraz eder. Tek taraflı taahhütname ile arı konaklamasına izin veren arazi hissedarı / mirasçısı diğer hissedar ve mirasçıların itirazı durumunda her türlü hukuki ve mali sorumluluğu kabul etmiş sayılır. Bu belgeler talep edilmesi halinde İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerine ibraz edilmek zorundadır. Aksi takdirde, söz konusu arazide konaklama yapılmasına izin verilmeyecektir. Mera/yaylak ve otlakıyelerde konaklama izni için İl Tarım ve Orman Müdürlüğü'nden izin alınması gerekmektedir.
- İl içi gezginci arıcılık yapan arıcılarımız, AKS Belgesi ve güncel tarihli İşletme Tescil Belgesi ile İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerine başvurarak, konaklayacağı yeni yerin uygun olması durumunda Arı Konaklama Belgesi alarak, sevk almadan nakil yapabilir. İlçelere yapılan nakillerde ilgili İlçe Müdürlüğüne konaklamayla ilgili bilgi verilmesi gerekmektedir.
- Bayburt İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından yürütülen Organik Arıcılık Projesinin uygulandığı köylerde, organik arıcılık yapan işletmelerin konaklama durumu ise; Organik Tarım Kanunu ve Organik Tarımın Esasları Uygulanmasına İlişkin Yönetmelikte belirtilen "Üretim bölgesinin 3 km yarıçapı içerisinde bulunan nektar ve polen kaynakları, organik olarak üretilen ürünlerden, doğal veya arıcılık ürünlerinin organik olma niteliğini etkilemeyecek bitki örtüsünden oluşmalıdır.'' hükmüne uygun olarak yapılacaktır.
d- Arı Kolonisinin Konaklama Yeri Özellikleri:
- Gezginci arıcılık yapan arıcılar, arılarını çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde meskûn mahal dışında bir yere yerleştirir. Gezginci arıcıların arılık yerleri yerleşim yerlerine en az 500 m olmalıdır. Sabit arıcılar kolonilerini mahallelerde çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde ve insanların toplu olarak hizmet aldıkları cami, okul, sağlık ocağı, karakol, mezarlık gibi benzeri alanlardan en az 200 metre uzağa yerleştirir. Yerleşimin dağınık olduğu bölgelerde ise bu mesafe en yakın eve en az 50 m uzaklıkta olmalıdır. Bölgedeki flora kapasitesi ve koloni sayısı dikkate alınarak salgın hastalıkları ve yağmacılığı önlemek için 150 ve üzeri kolonisi bulunan arılıklar arasındaki kuş uçuşu mesafesi en az 2 km olacaktır. Araziye özel durumlarda (kot farkı, coğrafi yapı, köy sınırı vb.) uzaklığı belirlemeye İl/İlçe Müdürlükleri yetkilidir.
- Kullanılmayan ve belirli zaman aralıklarında kullanılan arazi yolları da dahil, arıcı arılı kovanlarını stabilize veya asfalt yol üzerine koyamaz. Arılıklar trafiğin yoğun olduğu bölgelerde, kazaları ve arı ölümlerini önleyebilmek için karayoluna en az 200 m, stabilize ara yollara ise en az 30 m mesafede olacak, kovanların uçuş delikleri kesinlikle yollara bakmayacak şekilde yerleştirilecektir.
- Gezginci arıcılar, arılarını konaklattıkları yerlerde arıların çevreye zarar vermemesi için asgari güvenlik tedbirlerini almakla yükümlüdür. Hayvancılığın yoğun yapıldığı yerlerde hayvan geçiş yolu ve su içme noktalarına arı kesinlikle konaklatılmamalıdır. Arı konaklatılan alanlarda otlayan hayvanların zarar görmemesi için gerekli tedbirleri almak hayvan sahiplerinin sorumluluğundadır.
- Gezginci arıcı kendisine kolaylıkla ulaşılabilmesi için arılarını konaklattığı yerde kulübesi veya kovanları üzerine telefon numarasını okunaklı bir şekilde yazmak zorundadır. Gezginci arıcılar ve varsa yanında çalışan kişiler kimlik bilgilerini ilgili kolluk kuvvetine konaklamaya başladığı andan itibaren en kısa süre içerisinde bildirecektir.
- Meskûn mahal ve mücavir alan sınırları içinde arı konaklatılmasında ortaya çıkan ihtilafların giderilmesinde İl/İlçe Müdürlükleri yetkilidir.
- Arılık yeri şikâyetlerinde; arıdan dolayı yaşanan istisnai durumlar ( sağlık durum raporu) gibi halk sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurumların görüşü alınarak İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri tarafından gerekli işlemler yapılacaktır. Arıcılar arasındaki şikâyetler için; AKS'si ve AKB'si olmayan arıcıların şikâyetleri değerlendirilmeyecek olup, izinsiz konaklaması nedeniyle gerekli işlemler yapılacaktır.
- Yerleşim yeri içerisinde arı konaklatılmasına izin verilmeyecek olup, gerek hobi amaçlı, gerek sabit ve gerekse gezginci arıcılara ait arılı kovanlar derhal kaldırılacaktır.
e- Konaklama Kapasitesi:
- Konaklanan bölge için belirlenmiş koloni kapasitesi üzerindeki yerleşim taleplerine İl/İlçe Müdürlüklerince izin verilmez. Ancak konaklama planlamasında İl/İlçe Müdürlükleri sadece en son gelen arıcıyı mağdur etmeyecek şekilde bölge koloni kapasite üzerinde konaklama müsaadesi verir.
- Sabit veya gezginci arıcıların konaklama yapacağı konaklama yeri, kapasitesi ve mesafe ölçütleri kriterlerinin belirlenmesi; 30.11.2011 tarih ve 28128 sayılı Arıcılık Yönetmeliği'nin 5. maddesinin b bendi gereği " İlimiz bitki florası, ekolojik yapısı, yerleşim birimleri ve mevcut arıların yoğunluğu '' dikkate alınarak köy bazında konaklama kapasitesini belirlemeye veya sınırlandırmaya İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri yetkilidir.Kovanların yerleştirileceği parsele konabilecek maksimum koloni sayısının tespitinde ihtilaf yaşanması halinde, bölgenin bitki florası, ekolojik yapısı, arılarda gereksiz stres ve buna bağlı oluşabilecek hastalıkların yayılması, arılıkta yağmacılığın önlenmesi açısından, her kovan arası ve sıralar arası mesafe hesabıyla İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü teknik personelince, köy konaklama kapasitesi de dikkate alınarak, parsele konabilecek maksimum koloni sayısı belirlenecektir.
- Gezginci arıcıların konaklamak istediği köye hareket etmeden önce İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerinden bilgi alması, yaşanması muhtemel sorunları ortadan kaldıracaktır.
C- ALINACAK TEDBİRLER
- Arıcılar İl/İlçe Müdürlüklerinden bulundukları bölgedeki zirai mücadele programları hakkında bilgi almakla yükümlüdürler. Kullanılan ilacın bal arıları üzerine etki süresini öğrenerek gerekli tedbirleri almak arıcıların kendi sorumluluğundadır. Zirai mücadele yapılacak yerlerdeki ve çevresindeki arıcılar, mücadele yapacak kuruluş ve şahıslar tarafından 7 (yedi) gün önceden haberdar edilir. Mevcut imkânlar ölçüsünde; arılıkların ilaçlama yapılan alanlardan uzak yerlerde bulunmasına özen gösterilir.
- Bitki koruma ürünleri, kullanıma arz edilen haliyle ve etiketinde belirtilen tavsiyelere göre uygulanır. Buna aykırı uygulamalarda; sorumluluk uygulayana ve uygulanmasına izin verene aittir. Kullanılan bitki koruma ürünlerinin artık ve ambalajları kullanıcıları tarafından uygun şekilde imha edilmek zorundadır.
D- CEZAİ HÜKÜMLER
- Gezginci arıcı olup Arı Konaklama Belgesi olmayan arıcıya Veteriner Sağlık Raporu düzenlenmez. AKB olmayan arıcı ile ilgili 5996 sayılı kanunun 36. Maddesine göre işlem yapılır ve bölgeden çıkışında Veteriner Sağlık Raporu vize edilir.
- Veteriner sağlık raporunda belirtilen adresten farklı bir adrese yerleşen arıcının arıları ile Arı Konaklama Belgesi almak üzere başvuru yapmayan veya Arı Konaklama Belgesi almak için şartları uygun bulunmayan arıcının arıları kaldırılacaktır. Şikâyete bağlı olarak, teknik elemanlarca yapılan inceleme sonucunda mevzuata aykırı şekilde yerleştiği/yerleştirildiği tespit edilen arıcının arıları kaldırılır. .-Kaldırma işlemine konu olan arıların neden kaldırılması gerektiği; görevliler tarafından tutanak ile tespit edilerek plaka sorgulaması yapılıp, arıcıya, arıcıya ulaşılamaması durumunda bağlı bulunduğu ilin Arıcılar Birliğine bildirilerek, 5 (beş) gün içerisinde arıların kaldırılması gerektiği tebliğ edilecektir. 5 (beş) günlük süre bitiminde arıları bulunduğu yerden kaldırmamış ise, Bayburt Arı Yetiştiricileri Birliği tarafından, arı nakline uygun bir araç ve kalifiye işçi tutularak güvenlik güçleri nezaretinde kaldırılma işlemi yapılacak ve kaldırma masrafları, doğrudan arıcı ya da arıcının üyesi olduğu Birlik aracılığı ile tahsil edilecektir. Kaldırma sürecinde meydana gelen zarardan arıcı sorumludur. -Kamu güvenliği ve sağlığı gibi aciliyet arz eden durumlarda, kaldırma işlemi 5 günlük süre beklenmeksizin ivedilikle yapılacaktır. Yer gösterilmeden ve belgeleri olmadan yerleşen arıcının arıları yukarıda bahsedilen usulle kaldırılır.
- İl/İlçe Müdürlüğü, işgal edenler hakkında 26.09.2004 tarih ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154 üncü maddesine göre işlem yapmak üzere Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunur. Mücbir sebepten dolayı arısını izin aldığı adres dışında kovanlarını indirmek zorunda kalan arıcıya İl/İlçe Müdürlüğünce mazereti uygun görülmesi durumunda cezai işlem uygulanmaz arıcı beş (5) gün içerisinde Arı Konaklama Belgesinde izin aldığı adrese sevk edilir.
- Balın üretilmesi, depolanması ve piyasaya arz edilmesi 2012/58 Nolu Türk Gıda Kodeksi Bal Tebliğine göre yürütülür. Bu tebliğe aykırı davrananlar hakkında 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri Bitki Sağlığı Gıda ve Yem Kanunu gereği yaptırımlar uygulanır.
- İl/İlçe Müdürlükleri; üretilen arı, arı ürünleri ve arıcılıkla ilgili her türlü alet, makine, petek, kovan ve arıcılık malzemesini, arıcılık konusunda yetişmiş personel aracılığıyla kontrol ettirmeye ve rapor tanzimine yetkilidir.Bu genel emirde bulunmayan veya ihtilafa düşünülen hususlarda Arıcılık Yönetmeliği geçerli olacaktır.
Muhtarların bu genel emir doğrultusunda, kolluk güçleri ve diğer görevlilerle iş birliği içinde olması, 442 sayılı Köy Kanunu ve mevzuat gereğidir. Bu nedenle aksi davranan ya da mevzuata aykırı uygulamalara göz yumanlar hakkında gerekli yasal işlemler yapılacaktır. Muhtarlıklar; İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerinden izin almadan köy ve mahalle sınırları içerisinde konaklayan arıcıları; en kısa sürede bağlı bulundukları İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlüklerine bildirmekle sorumludur. Muhtar ve ihtiyar heyeti üyeleri ile kamu kurum ve kuruluşunca, arıcıdan yardım, hibe veya bağış dahil hiçbir ad altında ücret alınamaz.
İl genelinde faaliyette bulunan tüm kolluk kuvvetleri, bu genel emir hükümleri çerçevesinde gerekli, denetim ve çalışmaları İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri ile koordineli bir şekilde yürüteceklerdir. İlgili diğer kamu kurum ve kuruluşları ile Birlikler bu genel emir hükümlerini uygulamakla sorumludur.
Belediye sınırları içerisinde Belediye Başkanlığı, köy ve mahalle sınırları içerisinde muhtarlıklar ve Arı Yetiştiricileri Birliği tarafından bu genel emrin, ilgililere duyurulması ve ilan edilmesi sağlanacaktır.
Yukarıda belirtilen tedbirlere riayet etmeyenler hakkında 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'na ve ilgili diğer mevzuata göre, ayrıca görevini kötüye kullanan Muhtarlar ve Diğer Kamu Görevlileri hakkında 4483 Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerin Yargılanması Hakkında Kanunu'nun ilgili maddeleri gereği Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır. Yukarıda açıklanan emirler doğrultusunda hareket edilmesini ve herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesini; Önemle rica ederim.